Procedura klasyfikacji Klientów w Domu Maklerskim Doradztwo dla Polskich Przedsiębiorstw Securities SA
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Procedura określa zasady klasyfikacji Klientów DM DDPP w ramach świadczonych na ich rzecz usług maklerskich przy uwzględnieniu określonych w obowiązujących przepisach prawa kategorii Klientów oraz zasad postępowania DM DDPP w przypadku zmian nadanej Klientowi kategorii.
- Użytym w Procedurze wyrażeniom nadaje się następujące brzmienie:
DM DDPP – Dom Maklerski Doradztwo dla Polskich Przedsiębiorstw Securities SA;
Procedura – niniejsza procedura;
Ustawa – ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
Instrumenty finansowe - instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
Klient - osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej:
a) która zawarła umowę o świadczenie usługi maklerskiej z DM DDPP albo
b) która podejmuje, lub wobec której podejmowane są czynności zmierzające do zawarcia umowy o świadczenie usługi maklerskiej;
Klient Detaliczny - podmiot niebędący klientem profesjonalnym, na którego rzecz jest lub ma być świadczona co najmniej jedna z usług maklerskich, o których mowa w art. 69 ust. 2 lub 4 Ustawy;
Klient Profesjonalny – to podmiot, na którego rzecz jest lub ma być świadczona co najmniej jedna z usług, o których mowa w art. 69 ust. 2 lub 4 Ustawy, który posiada doświadczenie i wiedzę pozwalające na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych, jak również na właściwą ocenę ryzyka związanego z tymi decyzjami, który jest:- bankiem,
- firmą inwestycyjną,
- zakładem ubezpieczeń,
- funduszem inwestycyjnym, alternatywną spółką inwestycyjną, towarzystwem funduszy inwestycyjnych lub zarządzającym ASI w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych,
- funduszem emerytalnym lub towarzystwem emerytalnym w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 870 i 1321),
- towarowym domem maklerskim,
- podmiotem zawierającym, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na własny rachunek transakcje na rynkach kontraktów terminowych, opcji lub innych instrumentów pochodnych albo na rynkach pieniężnych wyłącznie w celu zabezpieczenia pozycji zajętych na tych rynkach, lub działającym w tym celu na rachunek innych członków takich rynków, o ile odpowiedzialność za wykonanie zobowiązań wynikających z tych transakcji ponoszą uczestnicy rozliczający tych rynków,
- inną niż wskazane w lit. a-g instytucją finansową,
- inwestorem instytucjonalnym innym niż wskazany w lit. a-h prowadzącym regulowaną działalność na rynku finansowym,
- podmiotem prowadzącym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działalność równoważną do działalności prowadzonej przez podmioty wskazane w lit. a-i,
- przedsiębiorcą spełniającym co najmniej dwa z poniższych wymogów, przy czym równowartość kwot wskazanych w euro jest obliczana przy zastosowaniu średniego kursu euro ustalanego przez Narodowy Bank Polski na dzień sporządzenia przez danego przedsiębiorcę sprawozdania finansowego:
– suma bilansowa tego przedsiębiorcy wynosi co najmniej 20.000.000 euro,
– osiągnięta przez tego przedsiębiorcę wartość przychodów ze sprzedaży wynosi co najmniej 40.000.000 euro,
– kapitał własny lub fundusz własny tego przedsiębiorcy wynosi co najmniej 2.000.000 euro, - organem publicznym, który zarządza długiem publicznym, bankiem centralnym, Bankiem Światowym, Międzynarodowym Funduszem Walutowym, Europejskim Bankiem Centralnym, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym lub inną organizacją międzynarodową pełniącą podobne funkcje,
- innym inwestorem instytucjonalnym, którego głównym przedmiotem działalności jest inwestowanie w instrumenty finansowe, w tym podmioty zajmujące się sekurytyzacją aktywów lub zawieraniem innego rodzaju transakcji finansowych,
- podmiotem innym niż wskazane w lit. a–m, który jest traktowany jak klient profesjonalny na podstawie złożonego w DM DDPP żądania, o którym mowa w art. 3a Ustawy,
- klient profesjonalny, o którym mowa w pkt 39b lit. a–j oraz l–m Ustawy, z którym firma inwestycyjna, w ramach świadczenia usług maklerskich, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1, 2 lub 3, zawiera transakcje lub pośredniczy w ich zawieraniu,
- klient profesjonalny, o którym mowa w pkt 39b lit. k, który na swój wniosek został przez firmę inwestycyjną uznany, na zasadach określonych w art. 71 rozporządzenia 2017/565, za uprawnionego kontrahenta, z którym firma inwestycyjna, w ramach świadczenia usług, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1, 2 lub 3, zawiera transakcje lub pośredniczy w ich zawieraniu,
- klient z innego państwa członkowskiego, który posiada status uprawnionego kontrahenta zgodnie z przepisami prawa państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania,
Umowa – zawarta z Klientem umowa o świadczenie usług maklerskich;
Usługa maklerska - usługa w rozumieniu art. 69 ust. 2 pkt 6, art. 69 ust. 4 pkt 3 i art. 69 ust. 4 pkt 4 Ustawy; - Pojęcia niezdefiniowane w Procedurze, a posiadające definicje ustawowe lub zdefiniowane w aktach wykonawczych do ustaw, mają znaczenia nadane im w danej ustawie lub aktach wykonawczych do ustaw.
II. ZASADY KLASYFIKACJI KLIENTÓW
§ 2
DM DDPP nadaje Klientowi w ramach Procedury jedną z następujących kategorii:
- Klient Detaliczny,
- Klient Profesjonalny,
- Uprawniony Kontrahent.
§ 3
- DM DDPP przed zawarciem Umowy wybiera dla Klienta przy uwzględnieniu Regulacji odpowiednią kategorię oraz informuje Klienta o:
- przyznanej kategorii,
- zakresie ochrony, jaka mu przysługuje w związku z kategorią, która została mu wybrana,
- możliwości złożenia wniosku o zmianę kategorii i wynikającego ze zmiany kategorii zakresu ochrony.
- Nadanie Klientowi określonej kategorii jest jednolite dla poszczególnych Instrumentów Finansowych oraz Usług Maklerskich oferowanych przez DM DDPP.
III. ZASADY OCHRONY POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII KLIENTÓW
§ 4
- Poszczególnym kategoriom Klientów przysługuje różny stopień ochrony:
- Klient Detaliczny - wysoki stopień ochrony,
- Klient Profesjonalny – średni stopień ochrony,
- Uprawniony Kontrahent – niski stopień ochrony.
§ 5
- Zakres ochrony Klienta Detalicznego obejmuje przekazywanie przez DM DDPP:
- informacji oraz zasad zawartych w niniejszej Procedurze,
- informacji o DM DDPP,
- informacji o stosowanych przez DM DDPP zasadach zarządzania konfliktami interesów,
- polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta, oraz oceny wiedzy i doświadczenia Klienta w zakresie inwestowania na rynku finansowym oraz wiedzy z zakresu Instrumentów finansowych i Usług maklerskich celem ustalenia ich adekwatności dla Klienta.
- Zakres ochrony Klienta Profesjonalnego obejmuje przekazywanie przez DM DDPP:
- informacji oraz zasad zawartych w niniejszej Procedurze,
- informacji o DM DDPP,
- informacji o stosowanych przez DM DDPP zasadach zarządzania konfliktami interesów,
- polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta, oraz na życzenie Klienta ocenę wiedzy i doświadczenia Klienta w zakresie inwestowania na rynku finansowym oraz wiedzy z zakresu Instrumentów finansowych i usług maklerskich celem ustalenia ich adekwatności dla Klienta.
- Zakres ochrony Uprawnionego Kontrahenta obejmuje przekazywanie przez DM DDPP:
- informacji oraz zasad zawartych w niniejszej Procedurze,
- informacji o DM DDPP,
- informacji o stosowanych przez DM DDPP zasadach zarządzania konfliktami interesów,
- polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta.
IV. ZASADY ZMIANY KLASYFIKACJI
§ 6
- Klientowi przysługuje prawo wnioskowania o zmianę kategorii Klienta przyznanej mu przez DM DDPP (wzory stosownych wniosków według rodzaju wnioskowanej zmiany stanowią załączniki od 1 do 4 do Procedury).
- W przypadku wystąpienia z wnioskiem o przyznanie kategorii Klienta Profesjonalnego Klient Detaliczny zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o spełnieniu co najmniej dwóch spośród następujących kryteriów:
- Klient zawierał transakcje o wartości stanowiącej co najmniej równowartość w złotych 50.000 euro każda, na odpowiednim rynku, ze średnią częstotliwością co najmniej 10 transakcji na kwartał w ciągu czterech ostatnich kwartałów,
- wartość portfela instrumentów finansowych Klienta łącznie ze środkami pieniężnymi wchodzącymi w jego skład wynosi co najmniej równowartość w złotych 500.000 euro,
- Klient lub osoby uprawnione, zawierające transakcje w imieniu i na rzecz Klienta DM DDPP pracują lub pracowały w sektorze finansowym przez co najmniej rok na stanowisku, które wymagało wiedzy zawodowej dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych lub usług maklerskich, które miałyby być świadczone na jego rzecz przez DM DDPP na podstawie zawieranej Umowy. Równowartość kwot wskazanych w euro jest obliczana przy zastosowaniu średniego kursu euro ustalonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu poprzedzającym datę złożenia wniosku o zmianę kategorii Klienta z Klienta Detalicznego na Klienta Profesjonalnego.
- W takim przypadku Klient zobowiązany jest do przekazania dokumentów na potwierdzenie spełnienia kryteriów wskazanych w ust. 2 powyżej.
- Informację w sprawie rozpatrzenia wniosku o zmianę przypisanej Klientowi kategorii DM DDPP przekazuje Klientowi w formie pisemnej. Jednocześnie DM DDPP informuje Klienta o poziomie ochrony stosowanej przez DM DDPP dla poszczególnych kategorii Klientów.
- Klient zobowiązany jest do przekazania DM DDPP informacji o zmianie danych, które mają wpływ na możliwość traktowania Klienta, jak Klienta Profesjonalnego albo Uprawnionego Kontrahenta.
- W przypadku powzięcia informacji przez DM DDPP, że Klient przestał spełniać kryteria klasyfikujące go jak Klienta Profesjonalnego w rozumieniu art. 3 pkt 39b Ustawy, DM DDPP niezwłocznie informuje Klienta o zaklasyfikowaniu go do kategorii Klienta Detalicznego.
- Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony działalności Klienta, DM DDPP może odmówić zmiany kategorii na wyższą.
- Ostateczną decyzję w przedmiocie zaklasyfikowania do danej kategorii Klienta podejmuje DM DDPP.
- Niniejsza procedura została zatwierdzona przez Zarząd DM DDPP w dniu 17 stycznia 2020 r.
Pliki do pobrania